Tip voor de patiënt: bereid u goed voor op een consult. Houd een dagboek bij van uw klachten en schrijf op wat u wilt vragen.
Tip voor de arts: bepaal samen met de patiënt de agenda van een consult. Luister, onderbreek de patiënt niet en leef mee.
Patiëntenfederatie NPCF lanceerde op 5 oktober met onderzoeksinstituut Nivel een duidelijke kaart met cartoons en tips over communicatie in de spreekkamer, bedoeld voor zowel de arts als voor de patiënt.
Aanleiding voor deze zogenoemde patiëntveiligheidskaart is de internationale GULiVER studie waaruit blijkt dat patiënten heel goed kunnen meepraten over de kwaliteit van de communicatie in de spreekkamer.
De NPCF verwacht dat deze patiëntveiligheidskaart kan bijdragen aan een betere dialoog tussen arts en patiënt en daarmee aan een effectiever consult.
Tips voor effectiever consult
In het GULiVER-onderzoek hebben patiënten hun ervaring gedeeld over communicatie in de spreekkamer, en tips geformuleerd voor een effectiever consult. Een goed consult is volgens de deelnemers aan het onderzoek een verantwoordelijkheid van beide partijen.
Samen met het Nivel heeft de NPCF deze tips verzameld, en omgezet naar cartoons en adviezen in de vorm van een patiëntveiligheidskaart. De tips gaan over de communicatie in het gehele verloop van de zorg: de voorbereiding, het consult zelf en de nazorg. De kaart is vanaf nu gratis te downloaden op www.mijnzorgveilig.nl.
Internationaal
De GULiVER-study is een onderzoek van het NIVEL en de Universiteit Utrecht. Het is een internationaal project met onderzoekers uit België (Gent), Nederland (Utrecht), Engeland (Liverpool) en Italië (Verona).
Patiëntveiligheidskaart
De NPCF ontwikkelt sinds een paar jaar in samenwerking met o.a. zorgverleners patiëntveiligheidskaarten op allerlei gebied: van verloskundige zorg tot medicatieveiligheid. Met aansprekende cartoons en eenvoudige teksten wil de patiëntenfederatie de patiënt, maar ook de zorgverlener, betrekken bij veilige zorg. Daarvoor is de site mijnzorgveilig.nl opgericht.
Bron: www.npcf.nl