Patiëntenfederatie NPCF signaleert dat het kostenoverzicht van declaraties die een dokter of tandarts rekent, nog steeds onduidelijk is. Voor veel mensen is er aan dit overzicht van de zorgverzekeraar geen touw vast te knopen. “Inzicht in de kosten is onmisbaar om foute declaraties en zorgfraude te ontdekken. Mensen willen bovendien weten of hun eigen risico niet verkeerd wordt opgebruikt”, aldus Wilna Wind, directeur van de NPCF. De minister van Volksgezondheid onderschrijft het belang van een herkenbaar kostenoverzicht in een brief aan de Kamer. Ze wil dat er begin 2014 stappen zijn gezet. De NPCF roept verzekeraars op haast te maken met de vertaalslag van het kostenoverzicht.
Knelpunten bij kostenoverzichtDe NPCF ziet nog veel knelpunten bij de kostenoverzichten die verzekeraars hun klanten toesturen. Dit overzicht wordt meestal per kwartaal verzonden, soms ook digitaal. Mensen schrikken soms van de hoge bedragen en vragen zich af of die correct zijn. “Bij de apotheek betaalde ik mijn medicijnen contant, maar ze zijn ook van het eigen risico afgetrokken door mijn verzekeraar”, zo meldt een mevrouw. Ook krijgen veel mensen geen overzicht meer van hun zorgkosten als ze door het eigen risico heen zijn.
Eén loketAls mensen willen weten voor welke behandeling of medicijn de declaratie geldt, worden ze vaak van kastje naar de muur gestuurd. “Patiëntenfederatie NPCF pleit ervoor dat mensen met vragen over hun kostenoverzicht bij één loket terecht kunnen. Dat zou volgens ons de zorgverzekeraar moeten zijn. Die moet nagaan of een declaratie klopt”, zegt directeur Wilna Wind. Andere aanbevelingen van de NPCF zijn dat patiënten altijd en eenvoudig toegang moeten hebben tot hun kostenoverzicht. Dit is mogelijk als de verzekeraar het overzicht online up to date houdt. Zorgverzekeraars treffen inmiddels voorbereidingen om dit te realiseren.
DBC-codering is wartaalUit de recente meldactie ‘Kostenbewustzijn’ van de NPCF blijkt dat voor 78% van de mensen het overzicht niet altijd duidelijk is. In 35% van de gevallen mist er informatie en 33% kan de declaratie niet koppelen aan de zorg die ze kregen. Uit de meldactie blijkt ook dat mensen moeite hebben met de vertaling van DBC-codes voor bepaalde behandelingen. Verzekerden vinden die onleesbaar en daardoor lastig te controleren. ‘Bij een DBC- zorgproduct zou in ieder geval de medisch specialist, de behandeldatum en het type zorg zoals een operatie, röntgenfoto of ziekenhuisopname moeten staan. Een begrijpelijk kostenoverzicht is essentieel om verspilling van zorgkosten en foute declaraties terug te dringen”, aldus directeur Wilna Wind.
Zie ook www.npcf.nl