‘Volgens het boekje’ kunnen pacemaker- en ICD-dragers zonder problemen door de detectiepoortjes lopen die zich aan de ingang van veel winkels en warenhuizen bevinden maar in de praktijk blijkt dat niet altijd te kloppen, aldus een brief die de heer W.Taks, technicus elektrofysiologie in het Amphia Ziekenhuis te Breda, verstuurde aan de directies van enkele grote winkelketens. Als STIN onderschrijven wij de inhoud want wat de heer Taks schrijft over pacemakers, geldt natuurlijk ook voor ICD’s. Daarom nemen wij de inhoud graag over.
De inhoud van de brief:
‘Geachte directie,
Via dit schrijven wil ik Uw aandacht vestigen op een groep mensen die afhankelijk is van een pacemaker omdat zij lijden aan hartritmestoornissen. Dank zij een pacemaker kunnen zij doorgaans hun normale leven weer oppakken en krijgen zij kwaliteit van leven terug.
Deze groep mensen zijn o.a. ook Uw klanten. Er doet zich echter een ongewenst fenomeen voor. Detectiepoortjes detecteren metalen, magnetische en of gecodeerde deeltjes in de artikelen die U verkoopt. Een pacemaker bevat een aantal onderdelen waar “gevoelig” afgestelde poortjes op reageren. Daardoor wordt een aantal van uw klanten met een pacemaker geconfronteerd met poortjes die alarm slaan.
Doorgaans gebeurt dit alleen in de periode rond de feestdagen omdat de variabele ijking dan erg gevoelig is afgesteld. Maar ook dan moet dit niet mogelijk zijn.
Over het algemeen zijn de patiënten die dit overkomt op oudere leeftijd. Het begrip diefstal is hun vreemd. Het is dan ook ergerlijk dat zij meteen na binnenkomst door uw personeel worden aangehouden en behandeld als potentiële dieven. Ze moeten mee naar een aparte ruimte en worden gefouilleerd. U begrijpt dat zij zich hierbij hoogst ongemakkelijk en beschaamd voelen.
Zelf adviseer ik mijn patiënten om altijd hun pacemakerpaspoort bij zich te dragen en dat in dit soort situaties meteen te tonen maar desondanks zijn velen meteen erg van slag.
Ik heb uiteraard begrip voor het feit dat de uitbaters van uw winkels hun goederen tegen diefstal willen beschermen. Toch zou ik het erg op prijs stellen dat U dit verhaal kenbaar maakt binnen Uw winkelketen.
Zojuist heb ik weer pacemakerdraagster die erg overstuur was, gerustgesteld omdat zij had meegemaakt wat ik hierboven heb beschreven. Vandaar mijn verhaal.’