Veel mensen weten niet wat er met eHealth allemaal mogelijk is. Daarom moeten zorgverleners hun patiënten actief stimuleren hun onlinediensten te gebruiken. Dat blijkt uit aanbevelingen van de eHealth-monitor 2016.Mens besluit Er zijn inmiddels redelijk veel onlinediensten om je zorg te regelen. De techniek is er maar mensen besluiten zelf er gebruik van te maken. Daarom is een maatschappelijke innovatie nodig waarin patiënten en zorgverleners op alle gebieden gemobiliseerd worden om eHealth-mogelijkheden te gebruiken. Het bespaart de patiënt vaak onnodige bezoeken aan het ziekenhuis en voor de zorgverlener werkt het tijd- en kosten besparend. Vaak gebruiken artsen dossiersystemen die niet op elkaar aansluiten. Gevolg is dat ze onnodig steeds dezelfde gegevens moeten overtypen. De eHealth-monitor vindt dat voor de toepassing van eHealth een regierol voor de overheid is weggelegd. Want de voordelen voor de patiënt zijn duidelijk. Gemakkelijker je zorg regelen met online consulten, herhalingsrecepten bestellen en afspraken maken. Ook kun je je beter voorbereiden op het gesprek met de arts als je vooraf digitaal toegang hebt tot je persoonlijke dossier.Lees meer Bron: nationale zorggids