Archief

Gedragscode bevordert openheid bij medische incidenten (18-06-2010)

 

 

Artsen praten met patiënten open over klachten en fouten. Deze norm uit het KNMG-standpunt over het omgaan met incidenten, fouten en klachten ligt nu ook vast in de Goma. Die afkorting staat voor de Gedragscode Openheid over medische incidenten en betere afwikkeling Medische Aansprakelijkheid.

 

De nieuwe gedragscode heeft als doel openheid te verschaffen na een medisch incident en een betere afwikkeling van schadeclaims mogelijk te maken. Concreet betekent dit onder meer dat zo spoedig mogelijk na een incident een gesprek met de patiënt plaatsvindt en dat artsen openlijk over fouten mogen praten. Hiermee sluit de Goma naadloos aan op de aanbevelingen en normen die de Koninklijke Maatschappij tot bevordering der Geneeskunst heeft vastgelegd in de publicatie Arts en klacht of geschil (2004) en in het standpunt Omgaan met incidenten, fouten en klachten: wat mag van artsen worden verwacht? (2007). Alle partijen moeten verder inzicht hebben en houden over de behandeling van de zaak. Ook bevat de code aanbevelingen die de afhandeling van verzoeken om schadevergoeding na een medische fout moeten vergemakkelijken en versnellen.

Naast verzekeraars, vertegenwoordigers van patiënten, advocatuur en wetenschap was ook de KNMG betrokken bij de opstelling van de code. De  Letselschaderaad (http://www.deletselschaderaad.nl/) ziet toe op de uitvoering van de code.

 

(bron: KNMG/artsennet.nl)

Gerelateerde berichten