Archief

NPCF wil betere opvang en nazorg voor slachtoffers van medische fouten (19-04-2012)

Begin april presenteerde de Nationale Ombudsman in het programma Tros Radar het rapport ‘Geen gehoor bij de IGZ’ en een zwartboek over de Inspectie voor de Gezondheidzorg (IGZ).

Patiëntenfederatie NPCF vindt het rapport aanleiding om erop te wijzen dat de opvang, informatievoorziening, nazorg en begeleiding van slachtoffers van medische fouten moet verbeteren.

Rol IGZ

Al behandelt de Inspectie voor de Gezondheidszorg over het algemeen geen incidenten en treedt zij niet op voor individuele patiënten, de IGZ moet wel ingrijpen, adequaat reageren en actie ondernemen bij misstanden op basis van de signalen die ze krijgt. Het rapport van de Nationale Ombudsman toont aan dat dat te vaak niet goed gebeurt.

Duidelijkheid

De NPCF vindt het zeer belangrijk dat mensen die het slachtoffer zijn geworden van een medische fout goed geholpen worden. Ze hebben grote behoefte aan informatie over wat er voorgevallen is. Dat begint ermee dat de betrokken artsen en verpleegkundigen uitleggen hoe het voorval heeft kunnen gebeuren en dat ze daarover in het gesprek ook eventuele excuses maken.

Openheid

Patiënten willen openheid, uitleg en excuses. Ze willen niet alleen weten wat er is gebeurd, maar ook wat er aan gedaan wordt om dergelijke incidenten in de toekomst te voorkomen. Komen partijen er in dat gesprek niet met elkaar uit, dan moet de weg openstaan voor het starten van een klachtprocedure.

Klachtenroute

Patiënten hebben verschillende wegen om medische fouten aan te kaarten, maar weten niet altijd de weg. De NPCF vindt dat dit duidelijker moet zijn. Ook moet het duidelijker zijn waar de IGZ voor staat. De NPCF vindt het van groot belang dat slachtoffers door bijvoorbeeld klachtenfunctionarissen beter worden geholpen om de weg te vinden naar de juiste klachtenroute. Ze verwachten dat hun signalen serieus worden genomen en adequaat onderzocht. Slachtoffers moeten niet in de kou staan.

Waarborg

De NPCF heeft er bij de Tweede Kamer op aangedrongen dat de nieuwe wet Cliëntenrechten Zorg (WCZ) voorziet in de verplichting van een klachtenondersteuning. Ook moet de bevoegdheid van de Geschillencommissie worden verruimd. De klachten- en geschillenregeling die in de nieuwe wet is opgenomen kan in combinatie met goed toezicht van de IGZ zorgen voor een sterkere positie van de patiënt.

Gerelateerde berichten