Archief

Reactie van de directie van het CBR op de brief van de STIN over het functioneren van de klantenservice en onze reactie daarop (10-12-2010)

Van de directie van het CBR ontvingen wij de volgende reactie op ons schrijven van 1 november 2010 (zie Actueel 7 november 2010). Uit deze reactie citeren wij:

 

"Uw brief spitst zich toe op twee onderwerpen, namelijk de informatieverstrekking door de klantenservice en de lange wachttijden.

 

1.De informatievoorziening door de klantenservice.

 

Zoals u aangeeft is er inderdaad geen duidelijk geformuleerde wettelijke meldplicht in geval van een gewijzigde toestand van de bezitter van het rijbewijs. Er kan echter een morele plicht zijn bij twijfels over de rijgeschiktheid. Onlangs heeft ook de Nationale Ombudsman daarover nog een uitspraak gedaan. Wij citeren: "Daarbij is de Nationale Ombudsman van mening dat er wel gesproken kan worden van een morele plicht voor de rijbewijsbezitter om zich te melden bij twijfels over zijn rijgeschiktheid ten behoeve van de verkeersveiligheid. Het zou voor alle partijen helderder zijn als er een wettelijke meldingsplicht zou zijn zoals ook eerder al is geadviseerd door de  Gezondheidsraad".

 

In de afgelopen periode is helaas door onze klantenservice niet altijd volledig correcte informatie met betrekking tot dit onderwerp gegeven. Hiervoor bieden wij u onze excuses aan. Wij hebben inmiddels de beantwoording van dit soort vragen aangescherpt om te voorkomen dat dit in de toekomst nogmaals tot verwarring leidt. Uw tip om bij verregaande vragen over code 101 en 101 ook eventueel door te verwijzen naar uw vereniging zullen wij onder onze medewerkers verspreiden.

 

Het CBR deelt natuurlijk uw mening dat het niet de verzekeringsmaatschappij kan en mag zijn die beslist of een persoon die een ICD heeft gekregen zich al of niet meldt bij het CBR. Het is inderdaad de drager van de ICD die moet beslissen of hij of zij de morele plicht voelt. En met u zijn wij van mening dat het de beste weg is om zich na de implantatie te melden voor een oordeel over de rijgeschiktheid

 

2.Lange wachttijden

 

De wachttijden zijn op dit moment inderdaad  langer dan wenselijk. Het CBR betreurt dat ten zeerste. Teneinde de huidige wachttijden te bekorten zijn per 1 november 2010 negen nieuwe artsen aangetrokken. Zij worden momenteel opgeleid om de medische dossiers te kunnen behandelen en ook wordt overwerk ingezet om hierin verlichting te brengen. Wij verwachten dat over enkele maanden de wachttijden zullen teruglopen. Wij adviseren in ieder geval aan mensen die zich bij ons melden als gevolg van het plaatsen van een ICD om gelijk bij de Eigen verklaring een rapport van de cardioloog volgens CBR-STIN-model te voegen, zodat in het verkrijgen van de vereiste informatie geen onnodige vertraging optreedt."

 

 

De directie sluit met de mededeling dat zij het erg op prijs heeft gesteld dat de STIN een signaal heeft afgegeven en verzekert ons dat zij er alles aan zal doen om de dienstverlening daar waar mogelijk is te verbeteren.

 

 

Als bestuur van de STIN stellen wij het op prijs dat de directie van het CBR op deze openhartige en positieve wijze heeft gereageerd. Het sterkt ons in ons vertrouwen dat het CBR zijn uiterste best doet om aan onze wensen wat betreft het behartigen van de belangen van ICD-dragers zo veel mogelijk tegemoet te komen. 

Gerelateerde berichten